Мета: · Навчальна – узагальнити та систематизувати знання учнів про глюкозу, формувати вміння спостерігати, узагальнювати, виділяти головне, працювати з інформаційним матеріалом, сприяти практичній спрямованості вивченого матеріалу. Розвивальна – розвивати в учнів самостійність у навчанні хімії; Виховна – сприяти розширенню політехнічного світогляду учнів, їх практичній спрямованості. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Форма проведення: урок-проект. Методи: робота в групах, тестування, демонстраційні досліди, проектна методика. Обладнання та реактиви: комп’ютер, тести, натрій гідроксид, купрум (II) сульфат, спиртівка, держалка, аміачний розчин оксиду срібла. Хід уроку I. Організаційний момент. II. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація їх навчальної діяльності. 1. Які кисневмісні сполуки ми вивчили? 2. Які їх особливості? Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Вуглеводи». Як ви розумієте слово вуглеводи? Загальна формула вуглеводів СnH2n – 6. Що вам відомо про вуглеводи з біології? 1. Вуглеводи знаходяться в основі всього живого (ДНК, РНК). 2. Вміст вуглеводів: · в рослинах – 80% , їжа людини – 70% · тіло людини і тварини – 20% III. Дослід 1. Виявлення альдегідної групи До водного розчину глюкози додаємо кілька крапель (1мл) амоніачного розчину арґентум оксиду, пробірку нагріваємо. Спостерігаємо утворення на стінках пробірки металічного срібла. Це вказує на наявність альдегідної групи. Дослід 2. Виявлення гідроксильних груп. В пробірку наливаємо 2 мл. глюкози і стільки ж натрій гідроксиду, додаємо кілька крапель купрум (II) сульфату. Спостерігаємо утворення розчину синього кольору, що вказує на наявність гідроксильних груп. Дослід 3. Виявлення карбоксильної групи. До розчину глюкози додаємо індикатор метил – оранжевий. Рожевого забарвлення не з’являлося, карбоксильна група відсутня. Висновок: глюкоза містить альдегідну і гідроксильну групи являється альдегідоспиртом. - Молекулярна формула глюкози – C6H12O6 - Напівструктурна формула – CH2OH- (CHOH)4 – COH - У водних розчинах глюкоза утворює циклічні форми α і β
- Ізомер глюкози – фруктоза – кетоноспирт CH2OH-(CHOH)3-C-CH2OH II О Фізичні властивості. Глюкоза – безбарвна кристалічна речовина з солодким смаком, добре розчинна у воді. Хімічні властивості. 1. Властивості по гідроксильним групам. Дослід 1. До невеликої кількості глюкози додаємо свіжоприготовлений купрум (II) гідроксид, утворюється яскраво-синій розчин, що підтверджує: глюкоза – багатоатомний спирт. 2. Властивості по альдегідній групі Дослід 2. Одержаний яскраво – синій розчин нагріваємо в полум’ї спиртівки, утворюється морквяно-червоний осад Сu2O, який підтверджує наявність альдегідної групи. CH2OH – (CHOH)4 – COH + 2 Cu (OH)2 à CH2OH – (CHOH)4 – COOH + (глюконова кислота) + Cu2O + 2H2O Це якісна реакція на глюкозу. Висновок: Глюкоза, являючись альдегідо – спиртом, вступає в реакцію як альдегід і як багатоатомний спирт. Як альдегід глюкоза вступає і в реакцію відновлення, утворюючи шестиатомний спирт – сорбіт. CH2OH – (CHOH)4 – COH + H2 à CH2OH – (CHOH) 4 - CH2OH (Сорбіт) Крім цих реакцій глюкоза проявляє специфічні реакції: - Молочнокисле бродіння C6H12O6 à 2 CH3 – CHOH – COOH (молочна кислота) - Спиртове бродіння C6H12O6 à 2 C2H5OH + 2CO2 - Маслянокисле бродіння C6H12O6 à C3H7 – COOH + 2 CO2 + 2H2 1. В природі глюкоза утворюється в процесі фотосинтезу на сонячному світлі в хлоропластах з вуглекислого газу і води. 6CO2 + 6H2O à C6H12O6 + 6 O2 - Q 2. В промисловості глюкозу одержують гідролізом крохмалю (C6H10O5) n + nH2Oà n C6H12O6 3. Реакція Бутлерова (1861 р) 6HCOH à C6H12O6 4. Застосування глюкози - Медицина; - Виробництво дзеркал і ялинкових шарів; - Текстильна промисловість (відновник) - Кондитерська промисловість; - Виробництво вина і пива; - Квашення капусти, огірків, скисання молока; Висновок: Глюкоза в природі утворюється в процесі фотосинтезу. В промисловості глюкозу одержують гідролізом крохмалю. Учені роблять висновок, що глюкозу не треба одержувати хімічно, її потрібно виділити в найчистішому вигляд. Учні вивчали перетворення глюкози в організмі людини. Глюкоза – цінний харчовий продукт. Енергетичне значення глюкози дуже велике: ні фізичне, ні розумове зусилля немислимо без неї. В травному тракті глюкоза всмоктується в кров і транспортується до клітин, де вона окислюється до CO2 і H2О, або відкладається у вигляді глікогену у печінці, м’язах. Гормон підшлункової залози (інсулін) знижує вміст цукру в крові, а гормон надниркової залози (адреналін) – підвищує. Діяльність цих залоз регулюється нервовою системою. Глюкоза – джерело енергії, без якої неможливе життя.
|